poniedziałek, 1 lutego 2016

Tutorial: kulka szydełkowo-koralikowa

Witajcie! Postanowiłam zrobić tutorial na kulkę szydełkowo-koralikową. Otóż przez długi czas robiłam ją w swój indywidualny sposób i dopiero niedawno odkryłam ten jeden właściwy i uniwersalny. W zrozumieniu tej metody bardzo pomogła mi Kasia z bloga kasiakart, za co bardzo dziękuję ;-)
Na podstawie tabelki, którą zrobiła Kasia, przepisałam ją i wklejam tutaj, żeby mieć ją pod ręką ;-) Poza tym jestem ślepa, więc zrobiłam większe odstępy.
Zacznijmy od przygotowania materiałów. Będziemy szydełkować ukośnikiem, więc polecam do tego celu:

- nić do jeansu
- szydełko w rozmiarze 10 lub 11 (ja używałam 0.85mm)
- kulka/koralik do wypełnienia
- koraliki Toho 8/0, 11/0 lub 15/0. W tym tutorialu używałam koralików Toho 11/0 (inside-color)
- cierpliwość :-)


Odnośnie rozmiarów, znalazłam w internecie na stronie Ewidentnie Kreatywne troszkę tabelek z rozmiarami szydełek (link). Ja korzystam z cienkich metalowych szydełek firmy Tulip Japan.

Cienkie metalowe szydełka - TULIP Japan


Dla sprostowania:
do tego tutorialu używałam kordonka z firmy two birds, szydełka 0.85mm, koralików TOHO 11/0 z serii inside-color oraz kulki 10 mm do wypełnienia.

Oczywiście profesjonalnie podchodząc do sprawy - szydełko przynajmniej 0.75mm i nić do jeansu obowiązkowo ;-) (jest cieńsza od kordonka).

Zaczynamy!

    1. Pierwszy krok to zrobienie pętelki na szydełku.

   2. Drugi krok to zrobienie 5 oczek łańcuszka.

   3. Teraz zamykamy nasze 5 oczek łańcuszka oczkiem ścisłym.



   4. Teraz przyciągamy 5 koralików, które będą w pierwszym rzędzie.

   5. Następnie przyciągamy pierwszy koralik blisko naszej robótki i wbijamy się w oczko łańcuszka. Koralik musi znajdować się dokładnie za szydełkiem (tak jak na zdjęciu).

   6. Przeciągamy nitkę przez jedno oczko łańcuszka (koralik zostaje na swoim miejscu).

 
7. A następnie znów nabieramy nitkę i ją przeciągamy tym razem przez 2 oczka łańcuszka. Teraz mamy jedno oczko. Właśnie zrobiliście półsłupek :-) 
Tak właśnie - półsłupkami, będziemy pracować z kulką szydełkowo-koralikową.

   8. Teraz tak samo jak poprzednio - przyciągam drugi szary koralik do robótki, wbijam się w następne oczko naszej pętelki, przeciągam nitkę przez jedno oczko, znów nabieram nitkę (samą nitkę bez koralika) i przeciągam ją przez oba oczka.


   Dwa szare, przerobione koraliki :-)

   10. Po przerobieniu pierwszych 5 koralików, przyciągamy następne 10 koralików. Teraz będziemy rozszerzać, czyli dodajemy 2 koraliki przy jednym oczku. Działa to tak: wbijamy się w jedno oczko i przerabiamy jeden koralik, po jego przerobieniu wbijamy się jeszcze raz w to oczko i przerabiamy drugi koralik. Po drugim koraliku przechodzimy do następnego oczka i w nim, w ten sam sposób przerabiamy dwa następne koraliki. I tak do końca naszej 10-tki :-)

   11. Blisko robótki przyciągamy pierwszy koralik.

   12. Obok koralika są dwie nitki. Wbijamy się pod tą, która jest wyżej i przeciągamy przez nią nitkę. Mamy na szydełku dwa oczka.

   13. Nabieramy teraz nitkę i przeciągamy przez oba oczka, które mieliśmy na szydełku.

   Tak oto przerobiliśmy 10 koralików z drugiego rzędu.

   14. Następny rząd zaczynamy od przyciągnięcia 15 koralików. Teraz mamy 10 koralików, które otaczają naszą kulkę. Musimy rozszerzyć do 15 koralików, czyli wykonujemy je sekwencją:
1, 2 x 5
Jeden koralik w jedno oczko, później dwa koraliki w jedno oczko i tak 5 razy.

   15. Przy rozszerzeniu do 20 koralików w rzędzie skorzystamy z sekwencji:
1, 1, 2 x 5
Czyli przerabiamy jeden koralik w jedno oczko, następnie jeden koralik w jedno oczko i następnie 2 koraliki w jedno oczko - powtarzamy 5 razy. Warto na koniec policzyć, czy faktycznie koralików jest 20 w kółeczku :-)

   16. Po przerobieniu 3 rzędów z 20 koralikami wkładam kulkę do środka. Pamiętajcie, aby włożyć kulkę do robótki przed zwężaniem! Później możecie mieć z tym problem, a szkoda pruć :-)



   17. Teraz powinnam zrobić jeszcze 2 rzędy po 20 koralików...ale zapomniałam :-P Zaczęłam w tym momencie zwężać. Jak to zrobić? Z 20 koralików w rzędzie ma być 15. Użyjemy sekwencji: 
1, 1, 1, 0 x 5
Gdzie zero to oczko, które omijamy.



   18. Przy zwężaniu do 10, sekwencja:
1, 1, 0 x 5

   19. Przy zwężaniu do 5, sekwencja:
1, 0 x 5 


  21. Teraz ja zazwyczaj przeciągam pętelkę przez dziurkę w kulce i wyciągam ją na drugą stronę.


I mamy gotową kulkę szydełkowo-koralikową :-) Nie wykończyłam jej, ale do kolczyka polecam drut, który wkładamy przez środek, do tego czapeczkę, żeby zabezpieczyć drut przed wypadnięciem przez środek kulki w kolczyku i nadać estetycznego wyglądu, a także bigle i baranki.



Tak jak wspominałam wcześniej, wypadałoby dodać jeszcze 2 rzędy po 20 koralików, dlatego, że teraz kulka jest mocno ściągnięta i widać kordonek. Gdybym dodała te 40 koralików, to splot lepiej by wyglądał i nie byłoby odstępów między koralikami. Zrobiłam to oczywiście specjalnie, żebyście wiedzieli, żeby tak nie robić ;-)

Już wkrótce dodam post z pierwszym kompletem zrobionym ukośnikiem na nici do jeansu. :-)

Mam nadzieję, że tutorial jest zrozumiały i rozjaśni Wasze wątpliwości. Jeżeli jednak macie jakiekolwiek pytania - zapraszam do komentowania po postem i do pisania prywatnych wiadomości.

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Polub mnie na Facebook'u :-)